Oirschot was ooit het centrum voor chirurgijns. Hier woonden in de 17e eeuw beroemde chirurgijns, én je kon er opgeleid worden tot chirurgijn. Een belangrijk deel van de economie was daarvan afhankelijk. De bekendste chirurgijn, Arnold Fey, kon zich dan ook een echt stadspaleis veroorloven; het Hof van Solms, vernoemd naar een van zijn patiënten; Amalia van Solms.
Achter het Hof van Solms worden op de plek waar ooit het huis van Fey heeft gestaan, grondgebonden woningen en een een appartementengebouw gebouwd. Tijdens archeologisch onderzoek zijn er in een aantal waterputten scherven van gebruiksaardewerk gevonden. Geïnspireerd door het verhaal van de chirurgijns in Oirschot en het vondstmateriaal uit de waterputten hebben we een ontwerp gemaakt met keramisch objecten.
Het gebruiksaardewerk, zoals kannen, kruiken en olielampen, zijn vertaald naar keramische objecten. Op de luifel, boven de voordeur, wordt bij elke woning aan het hofje Vredenburgh een uniek keramisch object bijgeplaatst. Het zijn uitvergrootte objecten, waarvan scherven in de putten zijn gevonden, zoals een stoofpot, een olielamp of een apothekerspot.
Een chirurgijn in dorp of stad was ook barbier. Een scheerbekken was de standaarduitrusting van een chirurgijn/barbier. Dat zal in Oirschot niet anders geweest zijn.
Bij de entree van het appartementengebouw zijn 12 scheerbekkens aan de wand bevestigd. De twaalf scheerbekkens verbeelden het bijzonder verhaal van Arnold Fey en Oirschot in de 17e eeuw.
Een scheerbekken, zoals je ook in het Rijksmuseum vindt, is als uitgangspunt genomen voor ontwerp van een eigentijds scheerbekken.
Op de scheerbekkens zijn tekeningen van medicinale planten weergegeven. Hedendaagse medicijnen hebben vaak hun oorsprong uit plantenextracten. Zo is de werkzame stof van aspirine afkomstig uit de wilg. Van een aantal van de medicinale planten is het moleculaire model de werkzame stof op het scheerbekken weergegeven. Elke schotel op zich is een compositie, maar doordat blaadjes en bloemen over meerdere schotels dwarrelen is een samenhangend beeld is ontstaan. Het kunstwerk verbind het verleden met het heden. De happen uit de scheerkommen verbeelden de tijd die verstrijkt. de eerste links is 12 uur, de tweede 1 uur enz.
De beplanting rond de gebouwen bevat straks ook medicinale planten.
De keramische objecten zijn gemaakt door Cor Unum ceramics. Aleks heeft de afbeeldingen getekend en na een aantal proeven hebben we samen met medewerkers van Cor Unum de transfers op de schotels aangebracht. Vervolgens zijn de scheerkommen voor een derde keer in de oven gegaan om de transfers in het glazuur te laten zakken.
Opdrachtgever voor dit project: Janssen de Jong projectontwikkeling
ontwerp buitenruimte; Houtman+Sander landschapsarchitectuur.