Verbeelding van de tankgracht rond Utrecht
Parklaan heeft in opdracht van de provincie Utrecht een idee ontwikkeld om mensen de anti-tankgracht rond Utrecht te laten ervaren. De anti-tankgracht maakte deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, en werd gegraven in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog om de waterlinie te versterken. Het plan bevat verschillende aanbevelingen, waaronder het opnieuw zichtbaar maken van de tankversperringen.
Deze tankversperring werden aangebracht waar de tankgracht een weg of spoorlijn kruiste.Deze versperring bestond uit een stevig blok beton waar stalen pinnen (zgn. asperges) in bevestigd werden. Als de versperring niet in gebruik was werden de gaten met een deksel afgesloten. De meeste versperring zijn na de tweede wereldoorlog verwijderd.
Het terugbrengen van de versperring is praktisch niet mogelijk en ook niet gewenst. We hebben daarom gezocht naar een manier om de versperringen te verbeelden.
De locatie van een versperring wordt met een betonplaat gemarkeerd. In deze betonplaat is de slagschaduw van de stalen pinnen zichtbaar zoals die op 10 mei 1940 zichtbaar was. Daarnaast is het patroon van dekels in het beton aangebracht. Een code op de betonplaat geeft aan wat voor type versperring het was (T2.110 = versperring type 2 met 110 asperges)
In 2018 is de versperring in de Utrechtseweg bij de Bilt aangebracht en in 2019 zijn de versperringen in de Rijnauwenseweg en Rijnsoever in Bunnik gerealiseerd.
In 2020 is een ontwerp gemaakt voor de reconstructie van de tankgracht en verbeelding van twee versperringen bij fort het Hemeltje en Oud Wulven in Houten. Door uitstel van de verbreding van de A12 is de uitvoering uitgesteld.