Brabants Dagblad, 25 oktober 2023, Miranda van Houtum
Ze zijn trots en voelen zich uitverkoren. Keramist Marcel Eekhout uit Schijndel en glaskunstenaar Vicky van der Plas uit Vught. Hun kunstwerken zijn te zien op de toonaangevende internationale Glas-en keramiekbiënnale in België.
Eekhout en Van der Plas maken deel uit van 42 kunstenaars in 12 landen die tijdens de bijzondere kunstmanifestatie in Haacht werken tentoonstellen. Van der Plas toont er haar ‘Koekoeksjongen’ en het ‘Koekoeksei’. “Een concept dat draait om een koekoeksjong in een gezin met meerdere kinderen en hoe de ander(en) daar op reageren. Beide werken heb ik met de mond geblazen en heet met de hand gevormd.”
Mooie dingen maken van glas
De Vughtse vindt al zo’n twaalf jaar ontspanning in mooie dingen maken van glas. ,,Mijn leven draait om het (on)vermogen van mensen om onderling een band te vormen. Van jongs af aan vraag ik mij af waarom het soms wel werkt en soms niet. Is er soms een code om je met elkaar verbonden te voelen? In glas vond ik hét medium om deze zoektocht uit te beelden. Ik laat me gidsen door het verhaal wat zich in mij vormt en langzaam maar zeker via hoofd en hart een weg naar buiten zoekt. Vanuit de families ontstaan altijd weer andere, glazen, families.”
Veranderingen in het landschap
Het keramisch werk van Eekhout gaat over de verandering van het landschap en hoe we daar mee omgaan. ,,Naast keramist ben ik landschapsarchitect en daardoor ben ik vaak betrokken bij veranderingen in het landschap. We passen het landschap steeds aan zodat het past bij onze manier van leven en werken. Je bouwt daarbij voort op wat de geschiedenis in het landschap heeft achtergelaten. Juist dat geheugen van het landschap spreekt mij aan en is mijn inspiratie voor mijn keramisch werk.”
Honderd porseleinen bordjes
Het kunstwerk dat hij op de biënnale laat zien heet ‘100 verloren buitenplaatsen’. ,,Het kunstwerk bestaat uit honderd porseleinen bordjes. De bordjes maken zichtbaar hoeveel buitenplaatsen er in de Gouden Eeuw in het Westland aanwezig waren. Het porselein en het blauwe glazuur verwijzen naar de rijkdom en mode in die periode. De verstedelijking van Den Haag en Delft alsmede de glastuinbouw zorgden ervoor dat de buitenplaatsen uit het landschap verdwenen.”
Mentaliteit
,,Het zegt natuurlijk alles over de mentaliteit van de bewoners. Zij vonden de buitens en de cultuurhistorie niet belangrijk. Er is geen spoor meer over van de mooie buitenplaatsen. De kwetsbare porseleinen bordjes dragen sporen van verdwenen en veranderende landschappen en lijken uit de grond te zijn gesneden, opgestapeld en bij het afval gezet. Landschappen veranderen, maar het is natuurlijk zonde als we de historie uitgummen. Met kunst kunnen we de historie zichtbaar maken.”
De tentoonstelling is nog tot zondag 29 oktober te zien.