Fantastisch, ik ben gevraagd deel te nemen aan deze voor Nederland en België unieke biënnale vlak bij Brussel. Er is veel te zien; 42 glas- en keramiek kunstenaars uit 13 landen.
“De glas en keramiekbiënnale is een ongeëvenaard evenement in België vanwege zijn internationale openheid en zijn exclusieve focus op keramiek en glaskunst in de kunstscene. Het doel van de Kunststichting Perspectief is beide ‘kunstambachten’ toegankelijker te maken en kunstenaars een interessant en professioneel platform te bieden.”
KLEI keramiek magazine; “De criteria die dit jaar werden opgelegd aan de deelnemers zijn: verrassend, prikkelend, fascinerend en van hoog niveau.”
artikel KLEI keramiek magazine juli-augustus 2023
door Barbara Bunskoek
van Inspiratie tot Creatie
In deze rubriek vertellen keramisten over hun inspiratiebronnen. Door wie of wat worden zij geïnspireerd? hoe verwerken zij deze inspiratie in hun creatieve handelen? Aan de hand van foto’s van hun eigen werk en van hun inspiratiebron vertellen zij hun verhaal. Deze keer het woord aan Marcel Eekhout
Wat oude bordjes al niet kunnen doen!
Een tijd geleden kreeg ik het boek ‘Buitenplaatsen in het Westland’. Wat me vooral opviel was het feit dat er in het Westland rond 1700 circa 100 buitenplaatsen aanwezig waren. Ze zijn volledig verdwenen onder de glastuinbouw en verstedelijking van Den Haag en Delft. Ik heb in het Westland gewoond, maar wist niets van deze rijke historie uit de Gouden Eeuw. Ik vroeg me af of ik een werk zou kunnen maken dat de verdwenen buitenplaatsen verbeeld.
Ik ging dus aan het werk om 100 verdwenen buitenplaatsen te verbeelden. Ik wilde dat doen met porselein. Porselein omdat dat rijkdom uitstraalt en in de Gouden Eeuw in de mode kwam. Eigenlijk lukte het niet goed. Dat veranderde toen ik van een vriend een paar kleine verweerde porseleinen VOC bordjes kreeg. Bordjes opgedoken uit een gezonken VOC schip. Ze hadden een beetje reliëf, door de eeuwen op de zeebodem was het glazuur sterk verweerd. De puzzel viel op zijn plaats! De verweerde bordjes waren vergelijkbaar met de verdwenen landschapspatronen van de buitenplaatsen.
Ik ben vervolgens ‘bordjes’ gaan maken met steeds een vage afdruk van een VOC bordje. Soms voorzien van extra structuren, soms volledig glad of met scheuren. Altijd met gescheurde rafelranden alsof ze ruw uit de aarde gesneden zijn. De meeste bordjes zijn puur porselein, maar er zijn er ook met kobaltblauw glazuur. Een verwijzing naar het blauw geglazuurde porselein en aardewerk uit de Gouden Eeuw. Het glazuur heeft een gesleten karakter zoals de landschapspatronen.
Het werk bestaat nu uit 100 gestapelde flinter dunne porseleinen bordjes voor 100 verloren buitenplaatsen. De installatie stond in op verschillende exposities in het Westland.
Fantastisch dat oude versleten bordjes zoveel inspiratie kunnen geven!